
Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2002 
 
 

Review article            Available online www.ijsrr.org           ISSN: 2279–0543 
 

International Journal of Scientific Research and Reviews 
 

Ethiopian Journalism, the Regime’s Mouthpiece: A Brief Review of 
Media History in Ethiopia 

 
Biruk Belete* and Walia Harjinderpal Singh  

 
*Department of Journalism and  Mass CommunicationFaculty of Education and Information Science 

Punjabi University, Patiala 
Mobile. No. 7901895805, Email:brookbelete@gmail.com 

Department of Journalism and Mass CommunicationFaculty of Education and Information Science 
Punjabi University, Patiala 

Mobile. No. 9872314380, Email: harjinderwalia@gmail.com 

ABSTRACT: 
 This paper briefly analyses a hundred and more years of media development in Ethiopia. A 
critical document overview and analysis of the available literature on the history of media in Ethiopia 
was conducted. Accordingly, it was observed that in its history of a hundred and more years, media 
in Ethiopia has been far from playing its watch-dog role. Ethiopian media has almost always served 
the dictatorial regimes of various times.It also was learnedthat government media dominated 
Ethiopian media history. Particularly formal private print media emerged after EPRDF, the present 
government came to power beginning of 1990s. Despite the claiming of various press rights, 
declarations and bills of almost all the regimes, the Ethiopian media still remains in its old fashion, 
serving as the mouthpiece of the incumbent government. Things have been worse particularly to the 
private press of the country which is characterized with a dramatic history of risingand falling. The 
current government has been cruel towards the private press; it has been continuously closing 
newspapers, arresting their editors, harassing and imprisoning journalists and others who seem to 
criticize it. Consequently, most newspapers that flourished abruptly have now disappeared in the 
manner they came to existence thus only a handful of private newspapers remain in the present 
media market of the country. 

KEY WORDS: Media freedom, watch-dog, regime, press bill, mouthpiece 

 

 

 

*Corresponding author 

Biruk Belete  
Department of Journalism and  Mass Communication  

Faculty of Education and Information Science Punjabi University, Patiala 

Mobile. No. 7901895805, Email: brookbelete@gmail.com 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2003 
 
 

1. INTRODUCTION 
 In contrast to Ethiopia being an ancient state, the history of media in the country is relatively 

short with only a little more than hundred years.It seemed that the long history of having its own 

alphabet and rich documentations of old scriptures, particularly religious ones, did not help much in 

introducing or transferring means of communication to a higher state.This, however, does not 

meanthat a means of communication did not exist in the country. It is a common understanding that 

mass communication is a universal thing. In other words, all human societies have always owned a 

means of mass communication. There might be a variation in the type and level of sophistication of 

the media they use.  

 In the case of Ethiopia also, there has always been traditional means of mass communication 

used whether at community level for everyday social events (weddings, funerals, etc) or at 

government level used for announcements1. When it comes to a proper and modern mass 

communication, however, Ethiopia can be considered as one of the countries where media was 

introduced late, slightly little more than only a century ago. 

2. MEDIA DURING THE EMPIRE (–1974) 
 In Ethiopia, a formal newspaper production began during the reign of Emperor Haile Selassie 

I with a couple of publications. Modern mass media, however, was introduced in Ethiopia during his 

predecessor, Emperor Mennelik II, around the end of the 19th century (a hundred and more years 

ago). Mennelik’s period was one of the magnificent periods of Ethiopian history. Emperor Mennelik 

championed over the Italians at Adwa in 1896 in a one-day battle. Mennelik as a leader was a 

visionary modernizer. He introduced modern infrastructure to his country. He built hospitals, postal 

and telecommunication networks, banks, railways, roads, electricity, running water etc. He played an 

important contribution in establishing modern education and communication services including 

modern press in Ethiopia1,10. 

 The introduction of the print medium in Ethiopia was mostly irregular, foreign-inspired and 

principally devoted to religious commitments3.Some trace the beginning of the print medium in 

Ethiopia to the mid 19th century following the establishment of printing press in 1863 at Massawa 

(Erirea) by a Lazarist missionary named Father Lorenzo Biancheri. Only a while later also, another 

small printing press was founded at Kankullo near Massawa in 18851,10. 

 The name and the year of the first newspaper is different in different literature for the exact or 

the right name and year of the earliest newspaper publication is uncertain. However, if we speak of 

general sense, the first Ethiopian newspaper introduced in Ethiopia was possibly the weekly 

newspaper La Semained’Ethiopie (The Ethiopian Sower) around 1900’s4,5,10. It was mainly a French 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2004 
 
 

language newspaper (occasionally Amharic) published and authored by a Franciscan missionary 

Father Bern and living in Harar city in the eastern part of the country6,1. It was primarily made of 

health information, particularly campaigns against leprosy. 

 The other early Ethiopian newspaper is Aemro (‘intelligence’). It came to existence in the 

relatively newly founded capital, Addis Ababa in 1900 alternatively 1901 or 19024,7,10. Some view 

this publication as officially the earliest and first Ethiopian newspaper. It was a four page weekly 

newspaper.Aemro, which was also the first Amharic newspaper, covered mainly palace and church 

topics. Its first volumes had a circulation of 24 handwritten copies, but the circulation grew to more 

than 200 copies after it began to be duplicated on the new printing machine in Addis Ababa in 1905 

until it ceased publication in 1906. Following its revival in 1924, the paper continued appearing for 

several years to come. Aemro was marked by a large degree of government control, patented by the 

fact that its name was coined by the Emperor himself, Mennelik II1,6. 

 Still other early publications are blatta  Gebre Egziabher’s exaltation sheets whose exact 

name still remained unknown. These were reports of satirical poems handwritten on sheets, which 

were duplicated in 50 copies and circulated weekly in the courtyards of the Emperor before the year 

1900 in a newspaper resembling format1. 

 More and more early publication newspapers continued emerging in the years followed 

particularly between the years 1912 and 1915 including the weekly newspapers like Melekete Selam 

(Message of Peace) and Yetor Wore (War News) which appeared in Amharic in 1914 at the start of 

WWI, Le Courtier d’Ethiopie (‘The Ethiopian Messanger) in French and several others1,3,4,7. 

Anyway, whichever publication is regarded as the first Ethiopian newspaper, each of the early 

newspaper publications emphasized features that have characterized the Ethiopian mass media to 

different degrees since its conception including international influence (Le Semained’Ethiopie), 

government allegiance (Aemro), and political criticism (Gebre Egziabher’s weekly sheets)8. 

 In the year 1923, the first printing press was established by Emperor Haile Selassie I in Addis 

Ababa which later came to be known as BerhanenaSelamPrinting Press (‘light and peace’). 

Berhanena Selam Printing Press is the largest printing press even in the present Ethiopia. Its 

establishment in the country represented a landmark in the history of the Ethiopian print media in 

particular and mass communication and journalism in general.In fact, there were other various types 

of printing machines and equipments that had been introduced and planted in Ethiopia/Eritrea earlier 

than Berhanena Selam: Massawa 1863, Keren 1879, Kankullo 1885, Addis Ababa 1893, and Harar 

19051. However, the overall technical quality of the printing machines was very poor and hencethe 

machines were not in a good capacity to print newspaper publications for larger circulations1,6. 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2005 
 
 

As a result, Berhanena Selam Printing Press was built with modern machinery imported from 

Germany. Despite the fact that this printing press was initially aimed at producing and publishing 

religious books, it was soon that it expanded itself to the newspaper publication business. 

Accordingly, the printing press started the first issue of Berhanena Selam newspaper which appeared 

in print in 1925 right after the establishment of the press. Berhanena Selam was an Amharic weekly 

newspaper to which Emperor Haile Selassie himself craftedthe name1. 

 Distinguished from Aemro which emphasized on foreign news, Berhanena Selam was a semi-

official periodical that concentrated on internal affairs1. This newspaper was a pioneer newspaper in 

serving as forum for the few educated Ethiopians of that period1,9. In other words, despite the fact 

that it remained loyal to the king, Berhanena Selam assertively functioned as a forum for the 

progressive ideas among young intellectuals in the 1920s and 30s1,10. 

 After the establishment of the printing press in Ethiopia, the press as whole was growing 

steadily. A number of smaller publications continued coming to the scene at that time including titles 

in European languages such as English, French, Greek, and Italian. Some of the major newspapers 

from 1023-1936 were; Aithiopicos Kosmos (‘Ethiopian World’) in Greek in 1925; L’Ethipie 

Commerciale in French in 1932; Ye-Ethiopia Demts (‘Voice of Ethiopia) in 1934 in Amharic but 

silenced by the Italian aggression; the political weekly Atbia Kokeb (The Morning Star’) and 

quarterly Kasate Berhan (‘The Light Giver’) in 1935 in Amharic but short lived due to the Italian 

occupation (1936-1941)1,9,11.  

 Consequently, the government was obliged to introduce the first press law in 1934 that 

mandated the publishers to get permission from the government bureau called Hagere Gizat 

(Ministry of Interior)1,10. Emperor Haile Silassie I was also forced to grant the right to establish a 

private press for the publication of books and newspapers, a proclamation to publish newspapers and 

books. Procedures to be followed in applying for permission to establish or publish and a list of 

penalties in the event of violation were included and provided in this proclamation. 

This fast progressing press development in Ethiopia was interrupted or at least slowed during the five 

years of Italian occupation of the country. It was, however, right before the Italian occupation in 

1935 that radio broadcasting came to Ethiopia. Radio as a new medium was allowed only a year of 

operation as Italian forces took over the governing structures and practically banned all the local 

media functioning in the country. 

 As a result, an underground press arose and played exceedingly essential role in rallying the 

Ethiopian forces in exile during the occupation period by distributing underground newspapers 

printed abroad1,6. Bandirachin (re-named later Sendeq Alamachin- Our Flag) a bi-weekly Amharic 

newspaper was one of these underground publications.After five years of ceaseless guerrilla fighting 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2006 
 
 

and with the help of the British force, the Italian force ultimately evacuated the country completely 

in 1941. The return of the Ethiopian government in 1941 consequently brought with it a new 

beginning in the country’s media history8.  

 Accordingly, different press as well as broadcast media started appearing in a new manner. 

The government launched Addis Zemen- an Amharic newspaper in 1941 that has remained the most 

important state-owned publication in the country ever since. The radio network, Addis Ababa Voice 

of Ethiopia resurrected and began broadcasting in 1942 by becoming the only radio station not 

established by colonial authorities in Africa1,6. However, television had to wait for more fifty years 

to come to Ethiopia since the beginning of the first press in the country. The first television signals in 

Ethiopia were transmitted in 1963. However, the Ethiopian Television launched permanent 

broadcasting a year and half later in 19641,8.The establishment of the Ethiopian News Agency and 

The Ethiopian Herald- a weekly English-language newspaper in 1943 (daily since 1958) for the 

international community dwelling in Ethiopia by the governmentwas one of the outstanding 

achievements in the post-occupation period1,10. 

 This new period for the Ethiopian media also brought with it a more systematic and detailed 

censorship to the Ethiopian media. For this, in the early times of the post-occupation period a 

censorship board was established under the Press and Information Office in the Ministry of the 

Pen1,8.In this respect, in the three decades of the post-occupation period (1941-1974), there were 

several legal measures and decrees taken with the intention of supporting and encouraging the 

development of the Ethiopian media. The decrees of 1942 and 1944, the Revised Constitution of 

1955, the Penal Code of 1957 and the draft constitution of 1974 were the major changes introduced 

with related to the aforementioned issue1,9.In this post-occupation period, a large number of both 

daily and weekly state-owned as well as few private newspapers appeared though their coverage and 

circulation was restricted to the elite leadership mainly top bureaucrats and members of the urban-

based literate communities1,10. 

 On the whole, the media that prevailed during the empire can be generalized as authoritarian 

in character. It was simply an instrument of the state. It only praised the throne and the king. 

Therefore, the media was almost wholly monopolized and operated under the control of the state10. 

Few remaining newspapers were published by pro-government organizations including the Ethiopian 

Patriotic Association and the Orthodox Church, assumed as the backbone of the monarchy1. 

Furthermore, particularly government-owned newspapers almost always toned and resonated to the 

interest of theruling power in the political atmosphere of the country. In other words, they had to 

comply with the direction from the top1. The significant challenge in this period was the authorities 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2007 
 
 

feared the power of media and failed to see its positive contribution which is the essential potential 

of any given medium1. 

3. MEDIA DURING THE DERG REGIME (1974-1991) 
 Derg (refers to the military ‘committee’) removed Emperor Haile Selassie from the throne in 

1974 following severe public protests in different parts of the country against the Emperor. 

Accordingly, it suspended the imperial constitution and dissolved the old parliament. Three months 

later immediately after overthrowing the Emperor, the Derg regime also announced socialism as its 

principal ideology. 

 In the first two or three years following the regime change, which can also be referred as the 

transitional period of the Derg regime, people as well as the press were allowed to exercise their 

freedom of expression among themselves and using the media1.Despite the fact that it became the 

worst regime regarding media independence sooner, these first years of Dergshowed potential and 

there were growing expectations of freedom of the press. The censorship that existed on the state-

ownedmedia during the imperial regime was suddenly lifted. The press as well suddenly found itself 

to be free and began to exercise its freedom of expression elatedly thus began toreportfairly and 

accurately. Government print media swiftly began to run opinionated topics on which media people 

criticized about the lack of media freedom and emerging intellectuals and opposition groups freely 

reflected their views on national issues of crucial importance like democracy, land tenure policy and 

governance system1. 

 It was also for the first time since the inception of media in Ethiopia that journalists were able 

to freely report from the parliament and brought famine, illiteracy and other social problems to the 

light. As part of the elated freedom of expression during this relief period, the old Empire received 

some of the harsh critics from the media which would have been unlikely if it were during the 

Empire’s period. Ethiopian media consumers in general, were for the first time able to hear and read 

something different from the old monotonous government propaganda. This part of media period as 

a result became to be referred as “the golden age of journalism” in Ethiopia1,9,10,12. 

 Unfortunately, this golden day free media climate did not last long. Instead, the darkest 

chapters of Ethiopian journalism started looming as the Derg Regime began to show its true face 

after consolidating its power. Despite its promise of a civilian government, Derg eventually decided 

to continue in power and assumed a total control of almost everything including the media. The 

strong revolutionary group of this Derg Regime started exploiting the state media as a means of its 

political strategy. For this, it used the media initially to denounce and humiliate the Empire Regime, 

and then to strengthen the power of its military government10,12. 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2008 
 
 

Derg changed almost all the media outlets into a machine of propaganda and in effect closed every 

opening for media independence. The official media of Ethiopia, free and open just a while 

ago,wasabruptly turning into a communist media dressing socialist attire. In other words, the 

Ethiopia media found itself abruptly embracing and echoing communist ideologies. 

 Derg, unlike the Haile Selassie regime, followed a clear political and economic policy which 

obviously was dictatorship and command economy based on socialist principles1. Sooner or later, to 

the media it became clear that crossing the given red-line would be taken as anti-revolutionary and 

hence would get oneself into trouble.Far more severe censorship was reintroduced in 1976. After 

nationalizing all the 17 media outlets that existed in 1974, the Derg regime restructured and put them 

under the new Ministry of Information and National Guidance.Also, in 1975, Dergalso deported 

correspondent Western journalists8.  

 Several restrictions that the Derg regime passed touched even the newsrooms of the media 

outlets. Accordingly, for the common reporters, reading international news outlets (like Time, 

International Herald Tribune, and Newsweek) became strictly forbidden13. Any journalist, knowingly 

or unknowingly deviated from expectations, he/she would be considered as anti-revolutionary and 

ultimately jailed. Consequently, the newsrooms of the media during the Derg regime were affected 

with fear and tension.This action in turn, in one way or another, restricted press freedom and the 

freedom of the larger population of the country by making it only selectively informed about 

newsworthy events, to the extent that even important news about their own country published in the 

international media rarely came to their knowledge1,8. 

 It did not take very long for the Derg regime to become the sole proprietor of the media hence 

information as it was able to create and consolidate a highly centralized media system accompanied 

with a draconian censorship1. In the mean time, the regime continued nationalizing and silencing 

almost every available media in the country.  

 Newspapers and periodicals that were thought to hold a stand contrary to that of the regime 

became victims and were jailed or went underground for being anti-revolutionary. For instance, 

publications like Democracia, Labader, Struggle,Ye SefiwHizb Dimts and others that political parties 

and other movements published were forced by the regime to go underground publication3. Sooner 

or later, the Derg regime eradicated almost all of these and similar newspapers. By doing so, the 

regime ruined and sent all the hopes and expectations of democracy, media independency and free 

expression to the void. 

 Some scholars argue that there was no any change brought and contribution made during the 

Derg era in the process of modern media development in Ethiopian. For instances, the introduction 

of colour television in 1984 was the only advancement in the Ethiopian media during the 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2009 
 
 

Dergregime14. Contrary to their finding,there was actually some effort made to develop the Ethiopian 

modern media; however, the media development occurred during this regime was more by way of 

restructuring, reshuffling and expanding the media agencies that existed during the Empire regime 

rather than creating a newones1.Another and important contribution of the Derg era was to give the 

common citizen access to the media which was an essential change in contrast the elitist use of the 

media by imperial regime1. In other words, the media attributed the lifestyle of the common person 

and gave airtime and spaces to enable them participate.This, of course, was possible only as long as 

the views of participants were not crossing the red-line of the revolution. 

 Despite several publications the regime eliminated or sent to underground, there were few 

newspapers published during the 17 years that the Derg regime stayed in power. Beyond the 

permanent state-controlled Addis Zemen and The Ethiopian Herald, there were party-owned (ruling 

party) newspapers including Yezareyitu Ethiopia (‘Ethiopia Today’), SertoAder(‘Labourer’), and 

Meskerem (‘September’)15which of course were owned by the ruling party. 

 Generally, during the Derg regime, the military government became the only information 

manager. In other words, the flow of information in the media was entirely from top to bottom. As a 

result, the media outlets were used as the right hand of the government most precisely, the regime’s 

mouthpiece1.Similarly, radio, television and Amharic newspapers were functional as organs through 

which government proclamations were made. In the mean time, the media was abused and ended up 

to be highly devotee and a massive authoritarian socialist propaganda machine until the fall of the 

Derg regime in 19913. 

4. MEDIA DURING THE ETHNIC FEDERALISM (1992- ) 
 The fall of the military regime with all its huge army in 1991 was unprecedented event in the 

history of Ethiopia. It was the Ethiopian People’s Revolutionary Democratic Front (EPRDF) which 

is governing the country at present that came to power throwing the military regime in the mentioned 

year. In the same year, EPRDF issued a transitional government charter. This charter, built in 

accordance with the Universal Declaration of Human Rights (1948), awarded fundamental rights to 

the people of Ethiopia including freedom of expression, freedom of religion, freedom of association, 

freedom of peaceful protest and others1,3,8. 

 The people in general had been demanding freedom of speech especially starting from the 

late post-occupation period though never provided. As a result, the Transitional Government of 

Ethiopia (TDF) later EPRDF did not take long to react to this long overdue demand of the Ethiopian 

public and it quickly promised freedom of the media almost immediately following its coming to 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2010 
 
 

power1,8. Furthermore, numerous succeeding law reforms were carried out including laws having a 

particular relevance to the Ethiopian media. 

 This early period of EPRDF period brought a land-marking change with it to the Ethiopian 

media. It was a period in which an Ethiopian government introduced several press freedom bills for 

the first time in the history of the country and history of its media as well.It was when the 1991 

transitional government charter was issued that the TGE passed the proclamation of press freedom. 

The bill that the new government introduced clearly defined the function of the state media. 

Accordingly, it gave the state media an essential responsibility accompanied with the expectation of 

unbiased news reporting and disclosure of government shortcomings. The state media during this 

period through the proclamation was restructured under the Ministry of Information1,8. 

 Another land-marking measure that the TGE proclaimed was the 1992 press freedom bill 

which was given a much more emphasis. At the time, it was an essential step taken in the history of 

the Ethiopian media policy. Despite the fact that it had crucial limitations, the press law assured 

numerous rights related to a free media society.  For instance, the respect and recognition of press 

freedom, prohibition of censorship and any restriction on the press, and guaranteeing the right to free 

information access were clearly stated in the proclamation document.Part of this bill further 

guaranteed to any press or news agent including foreign correspondents, without any prejudice, the 

right to freely gather information in the country. For this, it assured right to obtain and access to 

information; the right to seek and the right to reply, and the duty and responsibility of government 

bodies to cooperate with the press in this regard1,3. 

 This introduction of press law in Ethiopia for the first time by the Ethiopian government was 

marked by two important principles: guaranteeing the right for any citizen to establish a media outlet 

and abolishing prepublication censorship. Similarly, the transitional government charter also 

substantiated this change in its proclamation No. 1/1991 and No. 6/1991 which was also confirmed 

with much more details in the press proclamation in No. 34/19923. 

 All these dramatic changes in the early period of EPRDF created promising impressions and 

were perceived and spotted by many as the signs of the coming of a fresh period of openness and 

democratization in Ethiopia3,10. Particularly compared to the harsh nature of media governance of the 

previous Derg regime, these valuable changes made were considered as a major breakthrough in the 

history of Ethiopian median governance16. 

 On the other hand, some critical researches implied that the motivation behind this massive 

move made towards relatively liberal press law was not totally meant clean. It was inspired by the 

new government’s purpose and ambition of creating a positive image and hence generating local and 

international support to itself17. Moreover, although the government shuttered down the censorship 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2011 
 
 

department that was functioning under the information during the Derg regime; conversely, there 

were devoted government people assigned in every government media outlets who might censored 

any information before it was broadcasted or published1. 

 The national Constitution that came later in 1995 as well even in a much more emphasized 

manner validated important press and free speech rights under article 293. This article clearly verified 

avoidance of censorship by asserting that the media should operate freely and responsibly without 

censorship. Moreover, the Constitution, recognizing the role that free press can play in advancing 

democratic society, incorporated the right to open a free media outlet to citizens and contained 

succeeding media related proclamations (freedom of expression without interference, prohibition of 

censorship, access to information, legal protection of private media, etc)1,3,8. 

 The 1995 National Constitution of EPRDF yet, was not the first and the only constitution that 

promised freedom of media and expression. Ethiopian governments in each of their respective 

periods enshrined a provision in their constitutions (the 1955 constitution, the abandoned 1974 

constitution, the 1987 constitution) assuring press freedom, at least invarying levels. Nonetheless, 

containing such revered terms in a constitution all by itself cannot ensure this fundamental human 

right; putting in action only can, but, as was demonstrated earlier, this is what is still missing1,8. The 

new press law, with all of its controversies and limitations, was imposed for the next sixteen years 

only to be replaced by a more draconian revised version press law in 20081. 

 One way or another, whatever kind of press existed during the previous two regimes, all of 

them, with few exceptions, acted as the mouthpieces of the respected governments. Beginning in the 

early days of the 1990s, however, hopes for free and independent press started to be emerging 

reality15.A distinctive nature of the Ethiopian media since the 1991 Press Bill is the explosion of the 

print media both in type and number of circulation. A huge number of privately owned newspapers 

appeared. Various kinds of periodicals together with party and government newspapers started to be 

published10,18. 

 During the succeeding five years after the Press Bill (1992-1997), Ministry of Information 

registered and licensed 385 publications from which 265 were newspapers and 120 were 

magazines15,19.On the ground nonetheless, only a small number of newspapers and magazines were 

able to really be published and made it to the news market and more than half if these registered 

publication shut down during this same period. Despite this, there were still several alternative 

newspapers published. In the capital of the country- Addis Ababa, for instance, there were around 20 

newspapers to choose between as they all were published on the same day3. 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2012 
 
 

 The Ethiopian press continued flourishing during the ten years following the 1992 Press Bill. 

In this ten years period of media development and publication freedom in Ethiopia, it is documented 

that a total of 543 newspapers and 182 magazines were registered and licensed until 20011,8,20. In 

fact, energized by the imminent press freedom, some publications did not wait for the proclamation 

of the press law to be issued in 1992. For instance, five magazines were sent to publishers for print 

and the first free newspaper, Eyeta came to existence five months before the actual Press Bill of 

19921,10.In 1994, however, Ethiopian newspaper development boosted and reached to its climax and 

a total of 128 publications were registered and published2,21. 

 In Ethiopia, since the Press bill of 1992, therefore, there have been a good number of 

government as well as privately owned publications. These publications in general, varied in many 

aspects including frequency, time of publication, circulation rate, target audience and 

achievements18.People from various angles of the Ethiopian community started participating in the 

newly opened press market. Accordingly, private newspapers and other publications were possessed 

by private companies including business people, communities, opposing political parties, or 

individual business persons. 

 The development of newspaper and other publications in the country also touched the 

government owned sector of press in Ethiopia. In this aspect, all the nine regional states and two 

administrative cities that were restructured after the 1995 national constitution have started their own 

publications. The federal government also has been publishing various newspapers and magazines 

through federal agencies particularly the Ethiopian Press Agency. The agency publishes four 

newspapers in four languages: Addis Zemen (Amharic daily), The Ethiopian Herald (English daily), 

Berissa (Oromipha weekly) and Al-alem (Arabic weekly)4. 

 Press freedom in a democratic process, among many things, primarily entails the existence of 

alternative sources of information for readers in particular and the public in general22. In this regard, 

the development of media in Ethiopia particularly the private newspapers, was accompanied by both 

flaw and optimistic twinkles. To begin with, the flourishing Ethiopian press started functioning as an 

alternative source of information for the public playing a dominant significance in the efforts of 

building a democratic society to which informed citizen is the foundation22. Plus, the growing private 

press became a forum for the public to exercise their freedom of expressions5. 

 On the other hand, flourishing print media in countries that go through a free media state after 

long dictatorship on freedom of expression is a phenomenon that is documented well8. There has 

been a tendency that young and immature free media market to be unstable. In Ethiopia also, most of 

the newnewspaper and magazine publications established following the 1992 Press Bill did not stay 

long. They, for one reason or another, vanquished in the manner they came to existence. While some 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2013 
 
 

persisted for two or more years before folding, others were not lucky enough even to make to the 

publishers. 

 The Ethiopian media particularly the private press has been challenged throughout its 

development with a number of serious shortcomings since its inception. A large number of the 

private press has struggled and resumed to operate in a gravely severe financial situation. Because of 

the economic situation of the country and extremely limited middle income community, the chances 

of creating financial income from newspaper advertising are very rare.Government subsidizes public 

newspapers except partly limited finance from advertisements and subscribers23.Besides, especially 

the newly emerged private papers,which government newspapers also share, have suffered because 

of the inadequate unprofessional journalism practiced by their employees, the newsroom and papers 

themselves22. These challenges and drawbacks forced some of the newspapers to disappear and 

others limit their circulations to Addis Ababa- the capital of the country. 

Private publications in several encounterswere blamed guilty for their partisan and sensational 

contents which the government press also shared10. In addition, many employees working as 

journalists and media people go to the profession and the business taking it a job opportunity to make 

a living rather than interest and professional qualification. This in turn compromised the 

professionalism and journalistic principles of the print media22. 

 Many of these early EPRDF period private newspapers and other publications were 

commonly politically motivated8. This sector of the Ethiopian press was extremely unfriendly 

towards the new comer government. Most of these publicationswere seriously concerned about 

several of the political and economic strategies the new Ethiopian government followed including 

the ethnic-based federalism, revolutionary democracy ideology, and the official strategy followed 

towards Eritrea8. 

 Eventually, this lively media life started to be tackled by the EPRDF government. 

Newspapers and media centres were shut down, journalists, other media professionals and publishers 

were threatened and arrested massively. Consequently, in the 1990s, Ethiopia among African 

countries became a place where the highest rate of journalists imprisoned24. 

 Conversely, starting the end of 1990s till the early days of the 2005 national election, the 

media environment started getting better8. The EPRDF government suddenly eased and showed 

sympathy towards the private press16. The press in its turn demonstrated inclination towards 

practicing professional journalism and the overall journalistic quality was improved both in private 

and government owned media. 

 In this second episode of media development in Ethiopia during the EPRDF regime, many 

long lasting newspapers were registered and launched around the year 2000. TheAmharic weekly 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2014 
 
 

newspaper Addis Admass (December 1999), the two English language financial newspapers Capital 

(December 1998) and Fortune (May 2000), and The Reporter Amharic (1995) and English (1996) 

were the popular and most stable newspapers established during the second storm of media 

development in Ethiopia1,8. 

 Especially in the early days of the 2005 election, a fresh liveliness stormed the market of the 

Ethiopian media particularly the newspaper sector. Newspaper publication in the media market 

doubled only from 2003 to 200525.Both government media and the private press entertained 

extensive freedoms in the campaign period and even on the very Election Day26. However, things 

took a dramatic turn following the opposition party CUD making unexpected win in the 2005 

Ethiopian election despite the ruling party claimed the election results for itself. Next, opposition 

exploded in the streets of the capital-Addis Ababa and the security forces of the government used 

extensive violence and killed around 200 persons, wounded hundreds, and detained thousands26.Plus, 

14 journalists and 100 members of opposition party members and supporter imprisoned for a longer 

period of time26. 

 Ultimately, this whole chaos created a huge hindrance against the private press that was 

freshly flourishing. A quit large number of publications were forced to terminate following the arrest 

of their editors or managers including Addis Zena, Menelik, Meyisaw, Meznagna, Netsanet, Satenaw, 

andSeife Nebelbal16.The termination of these newspapers was partly as the result of the nature of the 

poor journalistic quality they employed and the deficiency of the professional ethics they 

demonstrated27. On the other hand, a reality that can equally explain the closure of these newspapers 

is that in the late 1990s and aftermath of the 2005 election, the EPRDF government exerted all the 

severe pressure possible and carried intimidation, arrest and allegation against these private 

newspapers and their employee journalists8. 

 Around two years after the 2005 national election, various critical private newspapers again 

started coming up to the scene of the media market including the main appearances like Awramba 

Times, Fiteh, and Addis Neger28.Particularly the Amharic weekly newspaper Addis Neger was 

seriously critical of both the government and the opposition parties and was gaining readability 

among the educated community until it was hit by the next wave of government coercion in 2011 

and 2012 together with rest of early mentioned newspapers. 

 The fall and the rise of newspaper publication and the print media during the EPRDF regime 

continued in this manner until eventually only a handful of private publications remained in the 

media market of the country. Similarly, the detention and imprisonment of journalists also resumed 

until it reached its climax between 2007 and 2012 which was severe than any African country8. 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2015 
 
 

This malpractice of the government has been going from bad to worse including intimidation 

and imprisonment of journalists9,29. Plus, even in the current government, the media have also been 

used mainly as a government propaganda tools30.  Division in the Ethiopian media is another 

phenomenon where the private press disproves the development efforts the government claims, and 

the government press proves and covers in favour of government claims, efforts and activities31.  

Eventually, the situation of the print media in Ethiopia shrunk from bad to worse. It does not 

seem the near future is promising neither. In this regard and in many other ways, the year 2016 has 

not been kind to Ethiopia and its people. It hit the country with several calamities including 

widespread popular unrest, the El Nino Drought Emergency in many parts of the country, the cholera 

outbreak and stampede at Oromo cultural festival. And ultimately, there has come the declaration of 

the State of Emergency in October 2016 in the entire country. 

Despite the constitution and law providing for freedom of speech and press, the state of 

emergency regulations included restrictions on these rights.  Accordingly, government authorities 

have harassed, arrested, detained, charged, and prosecuted journalists and others perceived as 

dangerous to the government, which in turn has been creating an environment of self-censorship32. 

5. CONCLUSION 
The Ethiopian media compared to its history of more than a hundred years, it is still at its 

early stage. It has yet not started playing its watch-dog role or being a voice to the voiceless mainly 

because of the strict control from the regimes of the country. Instead, it has been almost always the 

right hand and mouthpiece of any regime that came to power. 

Starting from its appearance in the governance of the country, the Ethiopian media has beens 

owned and managed by the regime in power. If we consider the media that existed during the empire 

as instance, one can generalize that it was in many ways nothing but authoritarian in any of its 

features. The media during this period was a simple utility of the empire state.The only role it played 

was to honour empire throne and the king himself. Therefore, the media functioned and operated 

under the total control and direction of the king and his empire. 

When the king was made to leave the throne by and the next regime (Derg), things got even 

worse to the development of the Ethiopian media. Derg officially declared there is no such thing as 

private at all let alone private media. It nationalized almost everything that belonged to individual 

citizens including private properties. The media once again became under the dictatorial control. 

Accordingly, Derg became the only manager of media and media information. Consequently, all the 

mass media that existed during the Derg regime were busy serving as the propaganda mouthpieces of 

the regime. 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2016 
 
 

During the current regime also, despite the encouraging boost of private newspaper following 

EPRDF assuming power, the continuity of newspapers in the media market of the country is never 

guaranteed. In other words, as soon as the media starts flourishing and begins exercising its freedom 

of expression, then the government takes measure and the media all of a sudden diminishes and goes 

to void. Anyways, the fall and the rise of media particularly the newspaper publication and the print 

media during the EPRDF regime continued in this manner until eventually only a handful of private 

publications remained in the present media market of the country. 

6. FUTURE PROSPECTS 
 Media in Ethiopia particularly during the Imperial and the Derg regimes was not as 

developed and there were very limited media outlets especially compared to the media development 

during the EPRDF regime. The researchers believe the reviews made here in this paper are not 

enough particularly concerning media development during the EPRDF regime. Therefore, maybe 

future researchers need to focus on this point and dig deeper into the media development and 

function during this mentioned period. 

 Moreover, it was observed that most of the articles and books reviewed in this paper focused 

on specific topics such election, gender, HIV/AIDS, etc and the media. Therefore, more 

comprehensive study that comprises broader study is needed in the future in order to clearly illustrate 

the situation of Ethiopian journalism in particular and media in general. 

This paper is a brief overview of the Ethiopian media in particular. However, researchers can carry 

out similar reviews be it media in the Horn of Africa or Africa in general. Doing so may help shade 

light to real nature and function of media in Ethiopia, Horn Africa and ultimately Africa. 

7. REFERENCES 
1. Meseret C R. The Quest for Press Freedom: One Hundred Years of History of the Media in 

Ethiopia. University Press of America: USA; 2012. 

2. Shimelis B. The State of the Private Press in Ethiopia. In: BahruZewde and 

SieffriedPausewang (eds), Ethiopia, the Challenge of Democracy from Below. Uppsala: 

NordiskaAfrikaInstitutet: 2002. 

3. Hallelujah L W. A Political History of the Private Press inDemocratic Ethiopia 1991–2007. 

MA thesis, Addis Ababa University: 2008. 

4. Nigussie T. Ethiopian Mass Media Profile. Addis Ababa; Population Media Centre. 2006. 

5. MekuriaM. Ethiopian Media Landscape. Addis Ababa: Ethiopian news agency; 2005. 

6. Janas J. History of the Mass Media in Ethiopia, Report. University of Warsaw; 1991. 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2017 
 
 

7. Sophia N. Patterns of Internet and newspaper use in Ethiopia: the case of graduate students in 

Addis Ababa University. MA thesis, Addis Ababa University; 2006. 

8. Skejerdal  S T. Competing loyalties:Journalism culture in the Ethiopian state media. 

Department of Media and Communication, Faculty of Humanities 

University of Oslo; 2012. 

9. Ellene M, Mesfin M, and Alemayehu G H. Ethiopia: Survey Culture and Media. Report, 

Stickholm; Sida; 2003. 

10. Shimelis B.Survey ofthe Private Press in Ethiopia: 1991-1999.Addis Ababa: Forum for 

Social Studies; 2000. 

11. Yosef G. Press and Election in Ethiopia: An Analysis of the Extent and Bias of the Press on 

the Coverage of the 2005 Ethiopian Election. MA thesis, Addis Ababa University; 2005. 

12. Deneke B M. “The Development of Magazine Publishing: The Case of Ethiopia:” MA 

dissertation in Journalism Studies. Cardiff University College; 1991. 

13. Melaku T. “How Press Freedom is muzzled in Ethiopia. Commentary.” (Online). 2008 (cited 

2018 November 20).Available from: URL: http://issues-in-

focus.blogspot.com/2008/02/howpress-freedom-is-muzzled-in.html. 

14. Amanuel G. History of broadcasting in Addis AbabaAddis Ababa: Addis Ababa Millennium 

Secretariat. 2007; 30–33. 

15. Aadland Ø and Mark F. “Ethiopia: press, media, tv, radio, newspapers. Entry in Press 

Reference (online encyclopaedia).” 2001 (cited 2018 September 12).Available from: URL: 

http://www.pressreference.com/Co-Fa/Ethiopia.html 

16. Skjerdal T S and Hallelujah L. Uneven performances by the private press in Ethiopia: an 

analysis of 18 years of press freedom. Journ of Comm andLang Arts:2009.3(1). 

17. Price M E, Ibrahim Al-M and Nicole A S. Media in the peace building process: Ethiopia and 

Iraq. In: Pippa Norris (ed), Public sentinel: news media &governance reform. Washington 

DC: The World Bank; 2010. 

18. SkjerdalT.S. “Development Journalism Revived: The Case of Ethiopia.” (Online). 2011 

(cited 2017 March 10). Available from: URL:http://www.tandfonline.com/loi/recq20. 

19. Røe K and Øyvind A. An assessment study on media 

educational involvement in Ethiopia: media involvement in building democracy and 

civic institutions in Ethiopia. Report, Extension and Consultancy Department, 

Gimlekollen School of Journalism and Communication. 1999. 



Biruk Belete et al., IJSRR 2018, 7(4), 2002-2018 

IJSRR, 7(4) Oct. – Dec., 2018                                               Page 2018 
 
 

20. Dessalegn R and Meheret A. Democracy assistance to post-conflict Ethiopia: building local 

institutions? Working paper no. 27. Netherlands Institute of International Relations, The 

Hague, in cooperation with Forum for Social Studies, Addis Ababa; 2004. 

21. Vaughan S and Kjetil T. The culture of power in contemporary Ethiopianpolitical life. 

Stockholm: Sida; 2003. 

22. Simret Y. Press Coverage of the Post May 2005 Election Protest in Ethiopia: Media 

ownership on News Objectivity. MA thesis. Addis Ababa University; 2006. 

23. Geremew C. A Comparative Study of the Coverage of Development Issues in theEthiopian 

Herald and the Reporter. MA thesis, Addis Ababa University; 2012. 

24. CPJ (Committee to protect journalists). “Clampdown in Addis: Ethiopia’s journalists at risk. 

Report.” 1996 (cited 2017 March 14). Available from: URL: 

http://www.cpj.org/pubs/regionalreports/ethiopia/index.html. 

25. Yacob A, Girma T, Fisseha M and Mekuria M. Tracking changes: a study on the state of 

media development in Ethiopia. Report, Panos; 2007. 

26. Nicole S. Media, Participation and Constitution-Making in Ethiopia. Journal of African Law; 

2014. 

27. Wondwosen T. Media and multi-party elections in Africa: the case of Ethiopia. InternlJourn 

of Human Scie:2009;6(1). 

28. Bereket S.Yehuletmirchawochweg: nadanyegetaagerawirucha; the tale of two elections: a 

national journey that averted calamity. Addis Ababa: Mega Enterprise; 2011. 

29. Gebremedhin S. African Media Development Initiative: Ethiopia: 

Research findings and conclusions, BBC World Service Trust; 2006. 

30. Birhanu O. Journalism in the context of Ethiopian Mass Media: Essays, 

Researches and Reflctions: Addis Ababa, Ethiopia; 2009. 

31. Nigussie M. Media and Politics in Ethiopia: A Critical Analysis. Ethiop.j.soc.lang.stud. 2011; 

1(2): 74-95. 

32. Human Rights and Labour. “Country Reports on Human Rights Practices for 2016.” United 

States Department of State Bureau of Democrac. 2016 (cited 2017 March 15). Available 

from: URL: https://www.state.gov/documents/organization/265466.pdf.  

 

 

 


